Sabtu, 10 Mac 2012

Ceramah Penjagaan Kesihatan dan Kecantikan - Perkhemahan Pandu Puteri Daerah Seremban

SABTU 10 Mac 2012 - Panitia MPV telah menerima satu jemputan daripada Persatuan Pandu Puteri Daerah Seremban bagi mengadakan ceramah Penjagaan Kesihatan dan Kecantikan Remaja bersempena dengan Perkhemahan Pandu Puteri Daerah Seremban yang dijalankan di SMK Taman Tuanku Jaafar. Slot selama 2 jam tersebut telah dikendalikan oleh Guru Mata Pelajaran MPV sendiri iaitu Puan Yusrina Hanim bt Mohd Yunus dengan dibantu oleh 5 orang pelajar Tingkatan 5 UMS ( MPV ) iaitu Anis Izzati, Siti Suryani, Siti Zulaikha, Nor Atikah Ain dan Shoba.

Antara pengisian dalam sesi ceramah ini adalah cara-cara untuk menjaga kesihatan diri dan kulit muka serta langkah-langkah menjaga kebersihan dan cara untuk membersihkan kulit muka dengan betul. seramai hampir 100 orang ahli Pandu Puteri yang hadir kelihatan begitu berminat dan teruja dengan ceramah yang diberi serta terlibat secara aktif sepanjang sesi ceramah berlangsung. Selain sesi ceramah, Puan Yusrina Hanim juga turut memberikan beberapa hadiah kepada para peserta yang berjaya men jawab soalan kuiz dengan tepat. Dipenghujung slot pula, demonstrasi membersihkan muka dijalankan bertujuan menunjukcara kaedan membersihkan muka dengan betul. Para peserta termasuk Pemimpin-pemimpian Pandu Puteri turut tidak melepaskan peluang mencuba kaedah membersihkan muka.

Dikesempatan ini, Panitia MPV SMKTTJ ingin merakamkan penghargaan kepada Persatuan Pandu Puteri Daerah Seremban kerana memberi peluang kepada kami untuk berkongsi ilmu pengetahuan, disamping memberi latihan dan keyakinan kepada para pelajar MPV sendiri untuk melibatkan diri memberi sumbangan kepada komuniti luar. Nyata, diakhir ceramah, para pelajar yang terlibat sebagai fasilitator ini mendapat pujian daripada semua guru pemimpin Pandu Puteri yang hadir kerana mereka telah mempamerkan sikap positif, berani serta yakin sepanjang membuat demonstrasi kepada audien yang hadir. Syabas dan semoga peluang seperti ini akan sentiasa diberikan kepada kami agar dapat melatih para pelajar lebih yakin dan mahir dalam bidang kosmetologi ini.



Slot ceramah yang disampaikan oleh Puan Yusrina Hanim kepada hampir 100 orang ahli Pandu Puteri Daerah Seremban.







Puan Yusrina Hanim menunjukkan demonstrasi membersihkan muka pelanggan



Para pelajar Tingkatan 5 MPV begitu yakin menunjukkan kaedah mencuci muka sampai memberi khidmat nasihat kepada peserta yang hadir.